"החלטתי להיות כותב… מה עכשיו?"
את הבלוג הפעם נקדיש לכותבים הצעירים שבחבורה – אלו שרוצים לשלב בין אהבה לפרנסה, להיכנס לעולם חדש ולא מוכר, לכתוב מבוקר עד ערב, וכמובן להצליח ולהפוך את הכתיבה למשלח ידם. אם אתם עומדים להיכנס לתחום, או שאתם בראשית הדרך, הנה כמה דברים שכדאי להביא בחשבון:
באיזו מתכונת לעבוד – בשנים האחרונות הפך עולם התוכן למקצוע לכל דבר, וכיום ניתן למצוא פונקציה כזו בארגונים הגדולים. המשמעות היא שקיימת בידיכם הבחירה אם לעבוד כעצמאיים או כשכירים, ולמעשה לבחור את אורח החיים המתאים לכם. גם אם רוב הכותבים שסביבכם הם עצמאיים, אין זה אומר שזה מה שנכון לכם. שאלו את עצמכם מה עדיף לכם, עד כמה אתם זקוקים ליציבות, או כמה חשוב לכם לעבוד בקצב שלכם. לפעמים כדאי לעבוד בארגון מסודר ולהתעסק בכתיבה נטו, בלי כל המטלות שעצמאי נדרש להן – ולפעמים לא. תלוי בכם.
סדר יום – יש הבדל בין לכתוב לבין לנהל עסק של כתיבה. אם בחרתם בדרך העצמאית, גבשו לעצמכם סדר יום מובנה הכולל את כל המטלות העסקיות: הכתיבה כמובן, מענה לדוא"ל, גבייה, מנהלות שונות, וכמובן השיווק. כל עסק מורכב מהרבה רכיבים – אל תוותרו על אף אחד מהם, גם אם הוא לכאורה פחות מהנה מבחינתכם.
תמחור – הו, התמחור… סוגיית התמחור היא עקב אכילס עבור מרבית הכותבים הצעירים. יש דרכים רבות לתמחר פרויקט – כגון עפ"י היקף הפרויקט, עפ"י מספר השעות הנדרשות וכיו"ב – וחשוב להגדיר לעצמכם מראש כמה אתם רוצים להרוויח. זכרו שאתם רוצים להתפרנס מהכתיבה, ועל כן השתדלו להציע מחיר שתרגישו מרוצים ממנו. כך הלקוח יעריך אתכם יותר – וגם אתם תרגישו טוב יותר עם עצמכם ותציבו את עצמכם במקום גבוה יותר.
הגנות – נכון, אתם רוצים לקוחות חדשים, ומן הסתם תתבאסו אם לקוח פוטנציאלי לא יבחר בכם – אבל אל תהיו פזיזים מדי. לקוח מבקש שתתחילו לכתוב 'אתמול'? מצוין – ובלבד שיחתום לכם על הסכם התקשרות. אל תוותרו על הזמנה חתומה – זו הדרך שלכם להבטיח את השכר המגיע לכם ולמנוע "אי-הבנות" כאלה ואחרות.
למידה – גם אם אתם כותבים ברמה מאוד גבוהה, אל תנוחו. תמיד תמשיכו ללמוד, להכיר את העולם הזה, להתחדש ולהשתפר. השפה משתנה, הטרנדים משתנים, וסגנון הכתיבה שלכם היום יהיה חייב להשתנות עוד עשר שנים – יחד עם השינויים שעוברים על קהלי היעד ועל הגולשים.
הגנות 2 – אנחנו חוזרים לנושא ההגנות, כי כמו בכל עסק – אתם חייבים להתנהל בצורה נכונה ובראש שקט. אל תחששו לעמוד על שלכם בנושאים החשובים לכם. מה למשל? גביית מקדמה תעיד על רצינות מצד הלקוח, הצבת דד-ליין ללקוח (כן, ללקוח) תבטיח את המחויבות שלו להגיב לכם תוך זמן סביר, עבודה מסודרת בכתב (דוא"ל או ווטסאפ) תמנע התנערות מהבטחות וכיו"ב.
יש עוד המון מה ללמוד. חלק מהדברים תלמדו 'דרך הרגליים' ותחוו על בשרכם, סביר להניח שגם תעשו לא מעט טעויות (ותלמדו מהן), אבל הכי חשוב שתיהנו ממה שאתם עושים – כי אחרי הכול, זה באמת אחד המקצועות הכי מהנים שיש.