"נעשה ונשמע" – מה בין חג מתן תורה וכתיבה שיווקית

בשבוע הבא אנו חוגגים את חג השבועות, אשר לצד היותו חג הביכורים והגבינות הוא גם היום שבו, על-פי המסורת, התקיים מעמד הר סיני וקיבלנו את התורה. באותם ימים האמין העם במנהיגיו ובאלוהיו, וההסכמה הקולקטיבית – "נעשה ונשמע" – הפכה למטבע לשון המבטא צייתנות והסכמה. אלא, שאלפי שנים חלפו מאז, מים רבים עברו בנילוס, והישראלי המצוי שינה מעט את סדר המילים: "נשמע ונעשה". או במילים אחרות: קודם נשמע, ואם תשכנע – אולי נסכים.

הצרכן הישראלי הוא נבון, ציני וחשדן. החשש הגדול שלו הוא "לצאת פראייר". יחד עם זאת, הוא עדיין בן-אדם. הוא נתון למניפולציות, פועל לא פעם מתוך אמוציות ודחפים – וכמו כולם, גם הוא עשוי להשתכנע ולהתפתות לרכישת שירות או מוצר. מסיבה זו, חייב כל עסק להקדיש זמן ומחשבה לא רק לאופן גיוס הלקוח, אלא גם לדרך שכנועו – למעבר משלב ה"נשמע" לשלב ה"נעשה", או בעגה המקצועית: הנעה לפעולה.

בבואכם להציע את שירותיכם במדיה שיווקית כזו או אחרת, עליכם לזכור שהלקוח – הסובל, כמו כל בני דורו, מחוסר סבלנות – 'עצר' רק לרגע לעיין במרכולתכם, ואם לא יתלהב מההיצע – ימשיך הלאה מבלי להקדיש לכם מחשבה שניה. לכן, בכל מסר כתוב – בין אם מדובר באתר האינטרנט שלכם ובין אם בניוזלטר או בעלון השיווקי – עליכם לשים לב למספר מאפיינים עיקריים, ביניהם:

מיקוד – אל תלאו את הקוראים. הם אינם זקוקים לכל קורותיכם ופועליכם, ולפעמים גם אין להם עניין בכל השירותים המוצעים על-ידכם. התמקדו בנקודות העיקריות אותן ברצונכם להעביר, בהתאם לקהל היעד הספציפי של אותו קמפיין.

הזדהות – נצלו את הבמה להגיע ללקוח ולחדור את חומותיו. נסו להיכנס לנעליו. חשבו מה הוא באמת צריך – ודברו אליו ב'שפה' זו. ישנן גישות שיווקיות רבות ומגוונות, אך כולן מסכימות שהלקוח תמיד ירצה לדעת דבר אחד: "מה יוצא לי מזה?".
אם לא תענו על שאלה זו, אם לא תגרמו לו לחוש הזדהות, הקורא יאבד בכם עניין.

בחירת המילים – ישנן מילים הידועות כ"יוצרות ציפיה והתרגשות", בעוד מילים אחרות עלולות לרפות את ידי הקורא או אף להעליב אותו קלות. חשוב להקפיד, לכל אורך הטקסט, על שילובן של מילים נעימות, מרגשות וחיוביות.

מוטיבציה – המטרה שלכם היא ליצור אצל הקורא את ה"דגדוג" המיוחל, זה שמוביל אותו להתקשר או לרכוש. לשם כך, עליכם להניע אותו מפורשות לפעולה. משפטים כמו "לחץ כאן לקבלת ההטבה", "קבל ייעוץ ראשוני חינם", "עשה את הצעד הראשון להצלחה" וכיו"ב, גורמים לקורא להסתקרן וליצור קשר – ואתם השגתם את מטרתכם.


לסיכום:
יש ברשותכם "במה", מדיה שיווקית להעברת המסרים שלכם? תכננו היטב מה ברצונכם "לספר" לקוראים. הלקוחות הפוטנציאליים אולי לא יילכו אחריכם 'בעיניים עצומות' כמו בני ישראל אחרי משה, אך ייתכן שלאחר שישמעו (או יקראו), גם יאמרו "נעשה" – ואתם תרוויחו לקוח נוסף.